25. avg. 2007

Kateri

Obstaja nekaj stvari, ki me v javnem govoru izjemno motijo. O polvikanju sem se že razpisala, tokrat pa se bom osredotočila na nepravilno uporabo zaimka kateri.

Najprej razjasnimo: do napačne rabe najpogosteje prihaja v javnih govornih položajih, ko govorec - najpogosteje nevajen javnega nastopanja - skuša govoriti pravilno. In tak govorec se trudi govoriti drugače, kot se govori po navadi - govorimo o hiperkorektnosti. Tako pogosto slišimo razne "Šel sem kupiti kruh" ali "Stekel sem pobrati perilo" ali

Moški, kateri je oropal banko, je bil oblečen [...]

V zgorjem primeru je zaimek kateri rabljen napačno.

Po Topsiju povzemam: ki se lahko uporablja v vseh sklonskih oblikah, kateri pa le v kombinaciji s predlogom in za pomen tisti, ki, za izražanje svojilnosti ali ko bi bil ki nejasen ali neroden.

Sicer se je v 19. stoletju še uporabljal zaimek kateri tudi tam, kjer zdaj uporabljamo le še ki, ampak že dobro stoletje norma takšne rabe ne dopušča več ...

Na začetku sem omenila, da me take napake motijo samo v javnih govornih položajih. Zanmivo je, da se v zasebnih govornih položajih pojavlja veliko redkeje ...

10 komentarjev:

Aelfsciene pravi ...

Redkeje se pojavljajo zato, ker se bo malokdo v zasebni situaciji trudil pravilno reci "kateri". Pa ce je pravilno ali napacno.

Nedolocniki tam, kjer niso potrebni, so pa sploh zabavni, ja :D

Nina pravi ...

V govoru (sploh zasebno) redko uporabljamo vrinjene stavke in posledično redko sploh pride do situacije, ko bi morali izbirati med ki in kateri :D

In tudi na te vrinjene stavke se moram še spraviti :D

BeeBee pravi ...

Jiha, za tole te linkam!

Lahko napišeš še kaj o treba in potrebno?

Nina pravi ...

Hehe, vse še pride na vrsto, pomembno je samo, da kakšno od teh napak dejansko slišim/vidim in me razjezi in ... Saj veš, blog je za take reči še kako primeren ;)

In hvala za linkanje, mi je všeč besedna igra ;)

Sovica Oka pravi ...

Nina, zakon!

Odpri rubriko, predalček samo za slovnične nasvete, pls!

Nina pravi ...

Sovica, rubrika se imenuje Jezikanja, je pa res, da so v njej zbrana tudi druga jezikovna razmisljanja ...

Anonimni pravi ...

"V govoru (sploh zasebno) redko uporabljamo vrinjene stavke in posledično redko sploh pride do situacije, ko bi morali izbirati med ki in kateri :D"
Pa tudi če jih že, večina ne reče ne ki ne kateri, ampak k. :P

Nina pravi ...

Mare, tocno to sem ze skoraj napisala, pa sem se spomnila, da obstaja precej narecij, ki jih ne poznam dovolj dobro, da bi si upala to trditi. Na Gorenjskem in v Ljubljani je pa zagotovo tako :)

Anonimni pravi ...

Hm, ja, to je pa tudi res. No, kakorkoli, zraven lahko dodamo še Dolenjsko ;)

Anonimni pravi ...

Super, da se nekdo loteva neumnosti v pisani besedi. Kar pogosto zasledim take neumnosti, predvsem na spletu, da me kar srat pritisne.