6. nov. 2007

Potrebovala bi napisati nekaj ;)

Meni se zdi povsem samoumevno, pa ocitno ni - danes sem namrec ze drugic zasledila napacno rabo glagola potrebovati.

Glagol potrebovati je prehoden in se lepo poveze s predmetom v tozilniku (koga ali kaj?; mozen je tudi rodilnik, ampak je ze rahlo arhaicen): Potrebujem kup denarja. Sosed potrebuje nov avto. Nikakor pa mu ni vsec blizina nedolocnika: Potreboval sem narediti domaco nalogo. (Pravilneje: Moral sem ...) Potrebovala sem zapisati telefonsko stevilko. (Pravilneje: Morala sem ...)

Seveda pa obstaja nekaj, kar povzroca vso to zmedo: Potrebno je napisati nalogo. (Pravopis sicer priporoca rabo: Treba je napisati nalogo.)

Najpomembnejsa in najbolj ocitna razlika: v prvem primeru smo uporabili aktiv (jaz potrebujem), v drugem pasiv (je potrebno).

Zdaj pa potrebujem nekaj spanja, saj bo zjutraj potrebno zgodaj vstati ;)

2 komentarjev:

Kamina pravi ...

Živjo, Nina,

Me zanima tvoje mnenje. :) Se ti zdi primerna raba 'potrebovati' + rodilnik v tem primeru?

"Zato je tudi tako dolgo trajala osvoboditev iz krila, ki je očitno potrebovala feminističnega prebujenja iz konca 19. in začetka 20. stoletja, /.../."

Meni je všeč, čeprav zveni nekoliko arhaično, ampak mi prav paše. Lektoriram, pa malo gledam takšne primere na netu, v SSKJ ga nisem zasledila.

Lp, Katja

Nina pravi ...

Načeloma se potrebovati veže s tožilnikom, čeprav pravopis dopušča tudi rodilnik.
Predlagam raje "[...] je bila očitno potrebna feminističnega prebujenja [...]"
Dodajam še "s konca" ;)