8. jul. 2007

Kaj je prav in kaj narobe?

Pogosto me ljudje sprasujejo, kako naj kaj pravilno povejo: kako se, recimo, pravilno naglasi ime ali priimek (vselej odgovarjam, da se ime naglasi natanko tako, kot to dolocita starsa, priimek pa, kot ga izgovarja druzina), kako se pravilno oblikuje stavek (sploh dvojno zanikanje predstavlja tezave), kaj je zdaj s to dvojino ...

Nekateri se jezijo na Topsija* (ki je ze dolgo neka mitoloska figura slovenistike), ki da si izmisljuje nemogoce besede, neverjetna pravila ... Pa ste vedeli, da slovnica nastaja z opazovanjem? Nihce ne more predpisovati nicesar, cesar ne more dokazati z rabo, veste?

Vsi, ki se pritozujejo nad vdiranjem anglescine v slovenscino, naj se zavedajo, da je tudi Levstik davno tega bentil nad germanizacijo slovenscine. Pa je bil neuspesen, ker je pretiraval prav tako, kot zdaj pretiravajo varuhi cistega jezika ...

Dragi moji, sprijaznimo se: jezik je ziv, jezik se spreminja. Ce ne verjamete, berite Cankarja, Jurcica, celo Linharta ...

In se nekaj: vse, kar v jeziku opravlja funcijo, je pravilno! Pravilno z vidika narecja, slenga, zargona ... Vprasanje, ki bi si ga lahko zastavili, je v resnici, ali je nekaj knjizno ali ne - in se to bi smeli presojati le z vidika sedanjosti.


*Topsi: Joze Toporisic, kot ga je poimenoval prof. Grdina

8 komentarjev:

Aelfsciene pravi ...

Jep ... Toda kar se tice dvojine, sem jaz se vedno sitna :) Ampak to samo zato, ker je slovenscina eden redkih jezikov, ki jo ima, in bi rada, da se ohrani :)

Bijem pa ze vnaprej izgubljeno bitko.

Nina pravi ...

Dvojina se ohranja ... Se pa malo modificira.

Dvomim, da veliko govorcev rece "Smo sli" namesto "Sva sla", je pa res, da se pogosteje rece "Sva sle" kot "Sva sli" ...

Saj razumes, kam merim?

Aelfsciene pravi ...

Jep ... Jaz sem se kar sitna s tistimi i-ji ;)

Drugace me pa naslov tegale posta neprijetno spomni na komad Nine Osenar in BB teama ... Cist prevec se je rolal pred meseci, da ne bi bil nadlezen ... Pa mi ze tk ni bil vsec ... Skupaj z Osenarko :S

Nina pravi ...

Hihi, meni se je tudi zdelo, da mi je naslov nekam znan, pa se nisem mogla spomniti, na kaj me spominja :)

Predlagam, da pac ne poslusas radia, ce ni nujno, tako se izognes premnogim borisom ;)

Aelfsciene pravi ...

Saj ni bil samo radio ... Dobro, na busu pa v fotrovem avtu ... Ampak med vsakimi reklamami na TV reklama za BB :( Cist prevec tega :( K bi zenska vsaj pet znala :(

Krfjolca pravi ...

To si dobro napisala, se čisto strinjam. Samo po drugi strani je vseeno prav, da se folk zaveda, da obstajajo neki normativi, čeprav pri tem pretiravajo. Če se ne bi, bi nastajala še večja besedilna skorpucala, kot so že.

Je pa pač moderno za srednješolske frustracije s predmetom slovenščine krivdo zvaliti na Topsija. Čeprav marskikaj, kar velja za njegovo pogruntavščino, še zdaleč ni njegovo maslo.

Nina pravi ...

Jasno, normativi so potrebni, ampak jaz zal izhajam iz svoje izkusnje, ko sem se z uciteljico v prvem razredu kregala, kako se sklanja beseda semafor (seveda sem imela prav jaz - sklanjanje semafor-semafora je kar bolece za usesa!), v drugem razredu sem(v mislih) popravljala pravopisne napake v pravljicah,malo kasneje pa sem oddajala poprave spisov brez popravkov, saj sem (spet) imela prav jaz ... In vedno mislim, da imajo vsi ljudje prirojen smisel za jezik in cutijo te stvari ...

Hkrati pa mi gre strasno na zivce ta neopurizem, ko se preganja iz jezika vse kar samo disi po tujosti ...

Krfjolca pravi ...

Čudakinja :)))